Dubbel zo veel elektrische auto’s met stekker in NL

Dubbel zo veel elektrische auto’s met stekker in NL

dubbel-zo-veel-elektrische-autos-met-stekker-in-nl

Of ze de auto kopen of financial leasen is niet bekend. Feit is wel dat het aantal stekkerauto’s in Nederland in 1 jaar tijd 2x zo groot is geworden. In 2015 waren er rond de 37.500 van deze plug-in-hybride auto’s in ons land in omloop. In 2016 zijn dat er al 76.000. Dit is gebaseerd op onderzoeksresultaten van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Meest favoriete stekkerauto’s

Twee elektrische wagens met een stekker zijn veruit het meest favoriet om te kopen of te financial leasen:

  • Vokswagen Golf
  • Mitsubishi Outlander 

Ook stijging elektrisch rijden zónder stekker

Wat verder opvalt, is dat er ook meer auto’s zonder stekker komen - dus gewone hybrides - maar dat die stijging minder hard gaat. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de groei van financial lease en koopauto de Toyota Auris. Hiervan kwamen er 124.000 in omloop bij, maar dat betekende een stijging in 1 jaar van slechts 10 procent. Compleet elektrische auto’s rijden er nu ook meer. Dit aantal groeide, maar ook hier minder dan het aantal stekkerauto’s, namelijk 34 procent. Van bijvoorbeeld de Tesla Model S bevinden zich er in Nederland nu een kleine 10.000 stuks.

Op het totaal nog te weinig elektrische auto’s

Wie nu denkt dat het goed gaat met het aantal duurzame auto’s op de weg, vergist zich. Nederland heeft er nu weliswaar 211.000 en dat klinkt veel, maar is het feitelijk niet. Ook de groei met 30 procent meer dan in 2015 lijkt heel wat, maar we praten nog altijd over een bescheiden aantal van één complete of deels elektrisch aangedreven wagen op de veertig milieuonvriendelijke auto’s. Dit bescheiden aantal merkt ook Financial Lease Twente in de auto’s die gekocht worden via financial lease.

Populair bij ondernemers

Ben je ondernemer? Dan is de kans wél groter dat je een elektrische auto kocht of financial leasete. Want voor jou betekent dit voordeel in de vorm van een lage bijtelling voor de belastingdienst. Dat is ook de reden dat de Bovag, de brancheorganisatie, voorstander is van een aankoopsubsidie voor niet-ondernemers. In ons buurland staat dit al op stapel. Daar zou de regering zelfs 1 miljard euro beschikbaar stellen om de verkoop en financial lease van elektrische auto’s een boost te geven. Volgens een Duits persbureau verdienen aanschaffers een subsidie van 5000 euro voor een gewone elektrische auto en 3000 voor een hybride.

De nieuwe cijfers van het CBS komen als een verrassing. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland publiceerde twee maanden geleden ook al resultaten rondom het aantal elektrische auto's, maar kwam op slechts 90.000 elektrische vervoermiddelen uit. Het verschil zit hem in het feit dat deze partij de gewone hybrideauto’s die dus geen stekker hebben, niet meetelt. Daartegenover telt deze rijksdienst wel weer bussen en motorfietsen mee.