Volkswagen voor tiende jaar op rij populairste merk

Volkswagen voor tiende jaar op rij populairste merk

nederlandse-wereldprimeur-voor-6e-generatie-volkswagen-transporter-4

Volkswagen bereikte in 2014 een mijlpaal waar de overige automerken enkel jaloers op kunnen zijn. Volkswagen werd in 2014 voor de tiende keer op rij het bestverkochte merk in ons land. In 2004 liet Volkswagen voor het eerst Opel (die in 2003 voor de 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland was) achter zich. Opel is wel weer bezig met een opvallende opmars, Opel is van de 7de positie gestegen naar net naast het podium in 2014. Met een totaal aantal verkochte auto’s vanaf 1983 staat Opel nog altijd met 1.892.240 een kleine 400.000 voor op Volkswagen!

De lease merken top-3 van 2014

  • Volkswagen (42.693 stuks, marktaandeel 11,0%)
  • Peugeot (36.940 stuks, marktaandeel 9,5%)
  • Renault (30.510 stuks, marktaandeel 7,9%)

Volkswagen Golf bestverkochte model

Het best verkopende model van vorig jaar was weer eens de Volkswagen Golf, die deze eer voor het laatst in 2009 behaalde. In 2010 en 2011 moest de Golf deze eer aan zijn kleinere broer de Volkswagen Polo laten. In 2012 ging deze titel even naar de Renault Mégane, maar de jongste en kleinste uit de familie, de Volkswagen Up, brengt in 2013 de eer weer terug in de Volkswagen familie. De modellen top-10 voor 2014 bestaat uit acht Europese modellen en twee van Aziatische komaf.

Lease modellen top-10

  • Volkswagen Golf 16.397
  • Renault Clio 14.684
  • Peugeot 308 14.360
  • Skoda Octavia 13.919
  • Volvo V40 10.985
  • Volkswagen Up 10.698
  • Kia Picanto 8.872
  • Ford Fiesta 8.632
  • Renault Captur 8.296
  • Mitsubishi Outlander 8.275

Het jaar 2014 was op 2009 na het slechtst in 45 jaar nieuwe auto verkopen!

Het jaar 2014 was zeker geen goed jaar voor de Nederlandse Autodealers. Het totaal aantal over het gehele jaar komt niet verder dan 387.835 stuks, waarmee 2014 de boeken in gaat als het op één na slechtste autoverkoopjaar in 45 jaar tijd. Sinds 1969 (met toentertijd 349.588 nieuwe auto’s) was de kooplust alleen in 2009 (387.699 nieuwe auto’s) nóg net iets lager dan vorig jaar. AUMACON prognosticeerde halverwege 2014 al een jaartotaal van 380 duizend stuks en ziet deze toenmalige raming nu dus ook zo goed als gerealiseerd. December 2014 was de zevende maand op rij waarin de verkoop van nieuwe auto’s onder het niveau van dezelfde maand in 2013 bleef. De vergelijking gaat voor december (en eerder ook voor november) echter wat mank. In de laatste twee maanden van 2013 kwam namelijk de levering op gang van de toen nagelnieuwe plug-ins als de Mitsubishi Outlander en Volvo V60. De zojuist afgesloten december maand stond vooral in het teken van modellen met 14% bijtelling, waarvan de meeste door de verdere aanscherping van de CO2-grenzen vanaf 1 januari 2015 doorschuiven naar de 20 procentklasse. Daarnaast hebben met name veel particuliere koopjesjagers nog gebruik gemaakt van de in 2014 nog geldende BPM-vrijstelling voor zeer zuinige (kleine) auto’s.

2014 afscheid van vier merken

2014 was voor een viertal merken het laatste jaar in de verkoopstatistieken. Zo werd afscheid genomen van tot voor kort nog veelvoorkomende merken als Chrysler (2 registraties in 2014), Daihatsu (2), Dodge (2) en Saab (1). Enkele andere bekende merken kwamen eveneens niet verder dan een handvol verkopen in 2014, maar zullen in de toekomst nog wel geïmporteerd blijven worden: Cadillac (2 registraties in 2014), Lamborghini (4), Lotus (4), Morgan (4) en SsangYong (3). De enige autofabrikant van eigen bodem, Donkervoort, verkocht afgelopen jaar twee exemplaren op Nederlands kenteken.

Voorspelling voor 2015

Voor 2015 heeft Aumacon de autoverkoopraming gesteld op 390 duizend stuks. Dickmann: “Wij zien nog maar weinig lichtpuntjes voor fundamenteel herstel. Het nieuwe jaar zal mede door het sterke einde van 2014 zwak beginnen, waarna we een soortgelijk volumepatroon zullen gaan zien als in 2014. Aan het slot van 2015 zal er wederom een sterke impuls komen vanuit de zakelijke markt, als gevolg van de wederom hogere bijtellinggrenzen in het daarop volgende jaar.” In 2016 gaat de bijtelling voor plug-in hybrides naar 15 procent, terwijl dat in 2015 nog zeven procent is. Daarnaast zal het meest gunstige bijtellingtarief voor ‘gewone’ auto’s in 2016 oplopen naar 21 procent. “Maar ook dat zal nog slechts een kortstondige vraagverschuiving tot gevolg hebben. Jaartotalen van meer dan een half miljoen nieuwe auto’s liggen voorlopig ver buiten bereik van de autodealers, waarvan de meerderheid in 2014 verlieslatend zal zijn.”