Bijtelling 2015 | Financial Lease Twente

Bijtelling 2015

write-593333-640

De Nederlandse overheid maakt er een ‘gewoonte’ van om elk jaar de regelgeving rondom BPM en bijtelling te veranderen. Het begint dan ook een behoorlijk verwarrende boel te worden waarbij je bij elke financial lease occasion moet kijken hoeveel uitstoot deze heeft om vervolgens in de tabellen op te zoeken welke bijtelling (en voor hoe lang) er bij hoort. Om voor 2015 duidelijkheid te geven zet Financial Lease Twente het graag op een rij.

Bijtelling

Bijtelling is het toverwoord voor de Nederlandse Financial Lease rijders, het liefst betalen we zo min mogelijk. Doordat staatssecretaris Wiebes de autobrief 2.0 niet op tijd af had, moest er snel voor 2015 nog regelgeving worden gemaakt. Belastingplan van 2014 handhaven is net iets te gemakkelijk en levert de staatskas geen extra inkomsten op, dus per 1 januari 2015 moest de bijtelling op de schop. Alweer andere co2 grenzen om nog meer verwarring te creëren. Financial Lease Twente zet de nieuwe categorieën voor jou op een rijtje:

 

 

Wat opvalt is dat er vorig jaar nog onderscheid werd gemaakt tussen diesel en andere brandstoffen, in 2015 is het onderscheid helemaal verdwenen. Dit maakt het wel een stuk overzichtelijker, maar benzine-auto’s worden hierdoor harder aangepakt door de nieuwe bijtellingsregels dan dieselauto’s.

Wie dit jaar een nieuwe Financial Lease auto aanschaft, moet bijtellen volgens de op dat moment geldende bijtellingsregels gedurende 60 maanden. De Fiscus gaat uit van de eerste ingebruikname van de auto, dus ook als je in 2016 een tweedehands Financial Lease auto aanschaft die in 2015 op kenteken is gezet en deze zakelijk gaat rijden, profiteer je van de bijtellingsregels over 2015 en ontloop je de nog strakkere regeling van 2016. Financial Lease Twente verwacht dan ook dat in 2015 meer auto’s zakelijk verkocht gaan worden dan in 2016. Iedere verstandige ondernemer zal in 2015 zijn wagenpark vervangen. Voor youngtimers, auto’s van 15 jaar en ouder, blijft gelden dat je 35% over de dagwaarde bijtelt in plaats van dat je bijtelt over de cataloguswaarde. De bijtellingsregels in 2016 worden nogmaals aangescherpt, de categorieën gaan dan ook op de schop: 4% voor elektrische auto’s, 15% voor plug-in hybrides en 21 en 25% voor zuinige en minder zuinige conventionele auto’s. Financial Leasend Nederland zal het in 2016 dus echt in de portemonnee gaan voelen.

Onevenredig veel bijtelling

In een onderzoek door één van de grote belastingkantoren van Nederland, blijkt dat de Nederlandse Financial Lease rijders onevenredig veel bijtelling betalen: de tarieven komen niet meer overeen met de reële economische waarde voor privégebruik van de Financial Lease auto. Er wordt dan ook gepleit om bijtelling niet af te laten hangen van de uitstoot van de auto, maar van de integrale kosten van het autorijden. Behalve de aanschaf van de auto dus ook de verzekering, het onderhoud en de brandstofkosten. Volgens de leasemaatschappijen zou een tarief van 11% kostendekkend moeten zijn, waarbij alleen volledig elektrische auto’s nog korting zouden moeten krijgen.

Doordat Financial leaserijders die hun auto enkel zakelijk rijden hierdoor verleidt kunnen worden om ook privé te gaan rijden, kan er zowel extra geld worden opgehaald en kan er ook worden bespaard op hoge kosten van het handhaven van het zakelijk gebruik van lease auto’s. In de meest ideale situatie zou bijtelling direct gekoppeld aan privégebruik moeten zijn om op die manier een veel eerlijkere verdeling van de lasten te realiseren. Tot die tijd is een enkel tarief van 11% eerlijker en ook meer in lijn met het beleid van de buurlanden.

BPM

De BPM wordt sinds 2013 bepaald aan de hand van de uitstoot van het voertuig, waarin gewerkt wordt met schijven. Stoot jouw auto 117g CO2/km uit, dan betaal je over de eerste 82 gram 6 euro per gram, over de 83 tot 110 gram 69 euro per gram en over de resterende 7 gram 112 euro. Tel daar nog het voor 2015 nieuwe starttarief van 175 euro bij op en je hebt het verschuldigde BPM bedrag. Volledig elektrische auto’s zijn overigens uitgezonderd van het starttarief en daarmee van BPM in het algemeen. In 2014 waren alle auto’s tot 89g CO2/km voor benzineauto’s en 71g CO2/km voor diesels nog vrij van BPM. Betaalde je in 2014 voor elke gram CO2 die jouw dieselauto per kilometer meer uitstoot dan 70 gram CO2 nog 72,93 euro aan BPM, de zogenaamde dieseltoeslag, in 2015 wordt dat verhoogd naar maar liefst 86 euro per gram.

Rekenvoorbeeld BPM

In 2014 geldt nog een BPM-tarief van 0 euro voor relatief zuinige auto’s. In 2015 betaal je voor alle auto’s (uitgezonderd volledig elektrische auto’s) zoals gezegd een starttarief van 175 euro en voor elke gram tot en met 82 gram CO2 per kilometer 6 euro. Een Volkswagen Polo Bluemotion met een uitstoot van 82g CO2/km wordt bijvoorbeeld (172 + (82 x 6) + (12 x 13.07 euro extra dieseltoeslag)) 823,84 euro duurder. Het zijn dan ook vooral kleine en zuinige auto’s die per 1 januari 2015 flink in prijs gaan stijgen.